2425 februari 2023

Identiteit

Interdisciplinair – Cherish Menzo / Frascati Producties / GRIP i.s.m. De Coproducers

DARKMATTER

Cherish Menzo (JEZEBEL, 2019) en Camilo Mejía Cortés trekken in D̶A̶R̶K̶MATTER ogenschijnlijk herkenbare beelden uit elkaar en kneden deze tot een geheel eigen dans- en bewegingstaal. Reis af naar het gitzwarte, punky en vervreemdende D̶A̶R̶K̶MATTER-universum waar de mogelijkheden van het lichaam tot het maximale worden opgerekt. Tegen de achtergrond van een apocalyptisch jungle-decor, voorzien van filmische soundtrack, ontstaat een duister én beeldschoon spel met het hypothetische lichaam.

Voor D̶A̶R̶K̶MATTER put Menzo uit de hiphop- en rapcultuur, posthumanisme en afrofuturisme; een stroming die zich richt op een toekomst waarin zwarte mensen in een hypertechnische en gedekoloniseerde wereld leven. Of waarin kolonisatie nooit heeft plaatsgevonden.

Om haar universum te creëren, vond Menzo inspiratie in de ruimte. In donkere materie, waar sterren en zwarte gaten elkaar ontmoeten en met elkaar botsen. Juist in deze botsingen kan een nieuw, (afro)futuristisch en raadselachtig lichaam ontstaan. Precies dáár kan je een nieuwe bewegingstaal ontwikkelen.

Net als in haar vorige project JEZEBEL rekt Menzo de bewegingstaal op door de Chopped & Screwed-methode toe te passen. Chopped & Screwed is een remixtechniek binnen de hiphopmuziek waarbij het tempo sterk wordt teruggedraaid. Menzo vertaalt in D̶A̶R̶K̶MATTER deze methode naar beweging en dans.

  • Concept, choreografie Cherish Menzo
  • Creatie, uitvoering Cherish Menzo, Camilo Mejía Cortés
  • Lichtontwerp Niels Runderkamp
  • Muziekcompositie Gagi Petrovic en Michael Nunes
  • Kostuumontwerp JustTatty.com
  • Scenografie Morgana Machado Marques
  • Dramaturgie Renée Copraij
  • Zang- en tekstcoach BOИSU, Shari Kok-Sey-Tjong
  • Campagnebeeld Yaqine Hamzaoui
  • Scènefoto's Bas de Brouwer
  • Met steun van De Coproducers, Fonds 21 EXTRA
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwer web 67
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwernaamsvermelding altijd verplicht 70 1
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwer web 19
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwernaamsvermelding altijd verplicht 41
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwernaamsvermelding altijd verplicht 56
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwernaamsvermelding altijd verplicht 26
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwernaamsvermelding altijd verplicht 6
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwernaamsvermelding altijd verplicht 20
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwernaamsvermelding altijd verplicht 5
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwernaamsvermelding altijd verplicht 2
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwernaamsvermelding altijd verplicht 1
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwer web 76
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwer web 66
  • Darkmatter fotografie Bas de Brouwer web 62
  • “De performance Darkmatter geeft een spannende en vervreemdende lading aan ‘donkere materie’”

    de Volkskrant
  • “Of ze nu wankelen op hun stiletto-latexlaarzen of naakt door de zwarte verf glibberen, het duo verrast na elke black-out met krachtige beelden. Dankzij het gedurfde lichtontwerp, de ijzingwekkende soundtrack en de beklemmende rapsongs die Menzo en Cortés live uitspuwen, wordt D̶A̶R̶K̶MATTER niet alleen een fascinerende afdaling in het hart van de duisternis die in ons allemaal schuilt, maar ook een poëtische representatiekritiek die de rijkdom van het zwart zijn viert.”

    De Standaard
  • “D̶A̶R̶K̶MATTER is een punky performance, een trip vol mysterie en symboliek. Donker in zijn consequentie, licht aan het einde van de tunnel.”

    Theaterkrant
  • “In ‘D̶A̶R̶K̶MATTER’ beukt danseres en choreografe Cherish Menzo samen met Camilo Mejia Cortès tegen de onzichtbare grenzen die het (zwarte) lichaam inperken. De hiphopcultuur van de jaren ’90 en de fantasy beelden van het Afrofuturisme zijn haar gereedschap.”

    Pzazz
  • “Het is een openbaar, theatraal ritueel, met reinigende krachten en technisch ongelooflijk sterk opgebouwd.”

    De Groene Amsterdammer.

Cherish Menzo drie jaar lang te zien in de Schuur

Cherish Menzo (JEZEBEL, 2019) is een performer en performance-maker gevestigd in Amsterdam en Brussel. Voor haar artistieke werk is ze geïn­te­res­seerd in de trans­for­matie van het lichaam op podium en in de belichaming’ van verschil­lende fysieke beelden. Deze lijken op het eerste gezicht herkenbaar, maar door hun complexi­teit en tegen­strij­dig­heid te benadrukken, stelt Menzo de schijnbare norm in vraag. Ze creëert in haar werk een universum waarin het zwarte lichaam centraal staat. Ze meandert tussen de nostalgie van de jaren 90 en 2000 (hiphop, rapteksten, sci-fi, manga) en specu­la­tieve toekomsten. 

Cherish Menzo wordt de komende drie seizoenen ondersteund door de Coppro­du­cers, waarin twaalf Nederlandse theaters zijn verenigd, waaronder de Schuur. 

Marelie van Rongen, directeur van de Schuur: Wat Cherish maakt, is met geen andere thea­ter­maker te vergelijken. Het is een volstrekt authentieke en uiterst fysieke mix van dans, hiphop, futurisme waarin het zwarte lichaam centraal staat. Cherish is inmiddels inter­na­ti­o­naal flink aan de weg aan het timmeren en ik ben blij dat wij haar als onderdeel van de Coproducers, de komende drie jaar ook in Haarlem kunnen laten bouwen aan een hopelijk groot publiek. ” 

Theater maken is meters maken

magazine

Theater maken is meters maken

De Schuur is een van de theaters binnen De Coproducers. Lees hier meer over dit samen­wer­kings­ver­band en wat het betekent voor de uitverkozen theatermakers.

We Are Public

Leden van We Are Public kunnen gratis naar deze voor­stel­ling. Graag telefonisch reserveren via 023 – 5173900. 

Onder 30

Jonger dan 30? Ga dan voor het vaste lage bedrag van € 11 naar deze voor­stel­ling! Kies bij het afrekenen van de voor­stel­ling de optie Onder 30’ voor het gere­du­ceerde tarief.

Tickets

Er zijn (nog) geen voorstellingen gepland.