Haarlemse Klimaatridders

Wat te doen met je eigen zorgen over de klimaatcrisis?

Haarlemse Klimaatridders

De nieuwe Toneel­schuur productie Apocalyps is een sferische moza­ïek­voor­stel­ling over de klimaat­crisis. Wat te doen met je eigen zorgen over de klimaat­crisis? Je kunt ermee blijven rondlopen. Of je kunt tot actie overgaan. Laat je voor dit laatste inspireren door deze Haarlemse klimaatridders.

Koos Broekhof (ZAP-er)

Ik stoor me behoorlijk aan zwerfvuil. Als ik op mijn fiets zit neem ik mijn grijper mee en ruim ik ondertussen op. Zo blijf ik in beweging, ben ik lekker buiten en doe ik gelijk iets voor het milieu. En het resultaat is meteen zichtbaar, net als stofzuigen. Als het weg is levert het me geen visuele onrust meer op. 

Voor eventjes zien anderen de wereld door mijn ogen. 

Eigenlijk probeer ik voor­na­me­lijk bewust­wor­ding te creëren. Er zijn genoeg mensen die zwerfvuil gewoon niet zien. Hun brein pikt het niet op. Als ik bezig ben met opruimen, breng ik automatisch de aandacht naar beneden, naar het probleem. In het begin deed ik het stiekem, s avonds, zodat niemand me kon zien. Nu ik 12 jaar ZAP’er (Zelfstandig Afval Pakker) ben, schaam ik me niet meer. Ook omdat ik zoveel positieve reacties krijg.” 

Volg Koos op Instagram: @koosbroekhof

  • Koos Broekhof foto Miranda Kasius
  • Nita Kersten credit Nienke Veneboer
  • Mama Gaia Team Photography 20200820 Cindy van Rees HR 16 DSC 8147 1
  • Walter van der Laan

Nita Kersten — Regisseur Toneel­schuur Producties

Het apoca­lyp­ti­sche wereldbeeld in films of boeken, zoals George Orwells 1984, schetst een doem­sce­nario over de toekomst. Wat ik fascinerend vind, is dat dit eigenlijk wat zegt over het nu. Het brengt uitvergroot in kaart wat er nu sluimert. En op dit moment is er veel aan de hand. Klimaat­drei­ging, pandemie, polarisatie; het is heel ontluis­te­rend dat de maat­schappij zoals we die kennen niet automatisch overeind blijft. Mijn voor­stel­ling gaat dan ook vooral over de vraag: hoe gaan we om met dat dreigende gevoel? Daar zijn mensen, vooral jonge mensen, zoekende in.

Apocalyps is een verkenning van het doem­sce­nario en hoe wij ons daartoe verhouden.

Ik hoop dat de toekomst die ik in de voor­stel­ling schets, niet uit gaat komen. Om dat te laten slagen, moeten we in actie komen. Daar kunnen apoca­lyp­ti­sche verhalen ons toe aanzetten. Persoonlijk zie ik dit als manier om de dreiging in de ogen te kunnen kijken. In plaats van je kop ervoor in het zand te steken. Helpt dit om nu andere keuzes te maken? Ik vind het interessant om dat voor de voor­stel­ling te onderzoeken.”

Merijn Everaarts — Oprichter Dopper, Mama Gaia en Oceans

Op een mooie septem­berdag in 2009 zag ik letterlijk het plastic van het strand de zee ingetrokken worden. Diezelfde avond hoorde ik in een docu­men­taire voor het eerst over plastic soep. Het bewustzijn rond plas­tic­ver­vui­ling was nog laag. Water kocht je in de zomer in een PET-fles. De meesten vulden hun flesjes wel bij, maar lieten ze ook rond­slin­geren. Om dit tegen te gaan, moest er een fles komen die je niet kwijt wil raken. Een designfles. Makkelijk schoon te maken. Zo is Dopper ontstaan.

Je moet niet alles willen. Kies één mission for life.

Het is handig om in je zorgen om de planeet één focus te hebben. Voor Dopper betekent dat: schoon drinkwater voor iedereen en het uitbannen van single-use plastic. Iedereen die bij Dopper solli­ci­teert deelt deze focus vanuit eigen ervaring.

Om te weten welke focus je moet kiezen, is mijn advies: blijf zo dicht mogelijk bij jezelf. Neem je beroeps­groep of hobby. Kijk wat je zélf anders kan doen of waar je een oplossing voor kan bedenken. Binnen elk vakgebied kun je veran­de­ringen doorvoeren, als je drive maar groot genoeg is.“

Links:

Dopper

Mama Gaia

Oceans Haarlem

Walter van der Laan — Extinction Rebellion Haarlem

Sinds 2008 volg ik het weten­schap­pe­lijke nieuws over de klimaat­crisis. Waar het op neerkomt is dat wij onze planeet langzaam kapotmaken door brand­stoffen, veeteelt, wegwerp­ar­ti­kelen en pesticiden. Enorm frustrerend en verdrietig om te lezen. Het is moeilijk te verkroppen dat we afkoersen op een wereld vol honger, dorst en vluch­te­lingen, terwijl het ontbreekt aan een effectief beleid tegen het gebruik van schadelijke producten. Daarom is het tijd om op luidere toon de aandacht te trekken voor het klimaat.

We zijn een megafoon voor de wetenschap.

Natuurlijk zijn er veel goede initi­a­tieven, en ik ben ervan overtuigd dat we als samenleving uitein­de­lijk doen wat nodig is, maar het tempo is veel te laag. De reden dat ik me heb aangesloten bij Extinction Rebellion. Ik zie ons als megafoon voor de wetenschap, in de hoop dat onze inzet leidt tot een snellere transitie naar een duurzame samenleving.”

Extinction Rebellion Haarlem

Apocalyps

Toneelschuur Producties

Apocalyps

Apocalyps is een sferische mozaïek voor­stel­ling over de impact van een onzekere toekomst. Er is een klimaat­crisis, er is een pandemie, en polarisatie groeit. Wat betekent het om hiermee om te gaan? Wat doet het met onze blik op onszelf, vorige en toekomstige generaties?