Film

150 Woorden Waarom - Tár

Sophie Jansen, filmmarketeer

150 Woorden Waarom - Tár

Lydia Tár is de meest gevierde dirigent ter wereld. Als eerste vrouw ooit staat ze eenzaam aan de top. Ze mag Leonard Bernstein haar mentor noemen, won alle awards die er te winnen zijn en binnenkort verschijnt er een boek over haar. In een film van Todd Field (Little Children, In the Bedroom) kan dat maar één ding betekenen: the only way is down.”

Tár is een film in mijn zelf­ver­zonnen favoriete subgenre: camp met een intel­lec­tueel vernis­laagje. De onheil­spel­lende sfeer vertelt: dit kan niet lang meer goed gaan. Ik kan niet wachten om de vrouw die alles heeft, de controle te zien verliezen, niet in de laatste plaats omdat ze gespeeld wordt door de geniale Cate Blanchett. Wie anders zou deze rol – van unaniem wereld­succes tot totale breakdown – kunnen dragen? 

Is Lydia een genie of een monster? Of kun je het een niet zijn zonder ook het ander in je te hebben? Hoe dan ook, tweeënhalf uur lang volledig onderworpen worden aan Blanchett is niets minder dan een droomscenario. “ 

Tár

Tár

Genie of monster? Cate Blanchetts Tár is het allebei