17 apr—22 mei 2024
Cinema of the Gods
Griekse mythen staan bij ons op de planken met Huis van Troje en zie je daarom ook op het witte doek
Griekse mythen staan bij ons op de planken met Huis van Troje en zie je daarom ook op het witte doek! Al duizenden jaren laten kunstenaars zich inspireren door de mythen uit het oude Griekenland en filmmakers zijn daarop geen uitzondering. In Cinema of the Gods presenteren we zeven films die zijn geïnspireerd op klassieke verhalen over goden, helden en stervelingen. Kom zitten in de grot van Plato (aka de filmzaal), geniet van introducties van experts en ontdek filmische vertellingen van ‘s werelds oudste verhalen.
Op het programma:
Orphée (1950): Een dichter daalt af in de onderwereld om zijn overleden geliefde te vinden. In Jean Cocteau’s filmversie van de romantische mythe is de onderwereld precies zoals je zou verwachten in een klassieke Franse film uit de jaren 50: stijlvol, zwart-wit en rokerig.
Black Orpheus (1959): Het kleurrijke carnval in Rio de Janeiro is de setting voor deze uitbundige Braziliaanse herververtelling van de Orpheusmythe, waarin tramconducteur Orpheus in het feestgedruis op zoek gaat naar zijn verdwenen geliefde.
Hercules (1997): Voor menig millennial was dit vrolijke Disney-avontuur de eerste kennismaking met de Griekse oudheid dus natuurlijk draaien we hem in de meivakantie voor een nieuwe generatie! De muzen nemen ons als Gospelkoor mee op de tocht van halfgod Hercules, maar slechterik Hades is hier de grootste ster.
Medea (1969): Bedrieglijke mannen en vrouwen die zinnen op wraak zijn van alle tijden. De wereldberoemde operazangeres Maria Callas speelt hier de iconische hoofdrol van Medea, onder regie van Pier Paolo Pasolini.
O Brother, Where Art Thou (2000): Drie ontsnapte gevangenen onder leiding van George Clooney beleven huin eigen Odyssee in het Amerikaanse diepe zuiden van 1930, geteisterd door racisme en de grote depressie. Verder is deze muzikale Coen brothers-favoriet een vrolijke en hilarische aangelegenheid.
Pan’s Labyrinth (2006): Guillermo Del Toro’s wonderlijke en angstaanjagende meesterwerk zit propvol referenties naar de klassieke oudheid. Een jong meisje ontsnapt in haar fantasie aan de horror van Spaans fascisme en komt terecht in een onderwereld vol mythologische figuren: een faun, een cycloop en een monster dat kinderen eet.
The Lighthouse (2019): Een ongemakkelijke komedie over twee collega-vuurtorenwachters of een epische strijd tussen goden en stervelingen? The Lighthouse is het allebei en zoveel meer. Losjes gebaseerd op de mythe van Prometheus loopt dit onnavolgbare meesterwerk steeds verder uit de klauwen.