6–7 december 2024
Vernon Chatlein Presents
In december zijn er maar liefst twee voorstellingen van Vernon Chatlein te zien in de Schuur!
Over Vernon Chatlein
Vernon Chatlein is een percussionist en componist uit Curaçao, gespecialiseerd in Afro-Caribische, Latijns-Amerikaanse muziek en jazz.
Van Curaçao tot New York: Een muzikale reis
Vernon begon zijn opleiding aan de Edgar Palm Music School op Curaçao gevolgd door het Conservatorio Amadeo Roldán in Havana, Cuba. Hij werd een jong wonderkind op slechts 19, gekozen als de leider van het Curaçao Youth Jazz Orchestra, onder de voogdij van de veelgeprezen pianist David “Ronchi” Matthew. Dit resulteerde in een band met pianist Alex Brown (pianist van de beroemde Cubaanse saxofonist Paquito d’Rivera), die Vernon uitnodigde om te spelen in de beroemde Dizzy’s Jazz club van het Lincoln Center in New York.
Daarna vervolgt hij de studie Jazz Slagwerk aan het Conservatorium in Amsterdam, maar besluit de opleiding voortijdig te beëindigen. Zijn ensemble docent Randal Corsen, veelgeprezen pianist en componist en bekend als de peetvader van de Curaçaose Jazz, neemt Vernon onder zijn hoede en maakt hem onderdeel van zijn band; “De symbiose van Randal Corsen”. Dit bracht een revolutie teweeg in Vernons opleiding in jazz en werd een grote stimulans voor Vernon om de fakkel van de Curaçaose muziek en jazz voort te zetten.
Vernon Chatlein’s eerste album: Inner Silence
In navolging van deze visie brengt hij zijn eerste album “Inner Silence” uit, dat in zekere zin weerspiegelt hoe Vernon zijn innerlijke rust vond terwijl hij het drukke stadsleven in Amsterdam leidde. Hoewel hij in Nederland woont, maakt hij altijd weer verbinding met zijn eiland en zorgt ervoor dat elk project altijd wordt gedeeld en uitgevoerd op Curaçao. Zijn werk is, misschien onbewust, altijd afgestemd op zijn land en zijn volk.
Hij blijft zijn ambacht in percussie bestuderen met mensen als Jose Luis Quintana “Changuito”, Yaroldi Abreu, Dreiser Durruthy Bombalé, bekend als enkele van de grootste meester-percussionisten ter wereld. Het resultaat is dat Vernon zelf uitgroeit tot een begrip en landt op internationale podia als ‘Festival de Jazz Naguanagua (Venezuela), de Baltimore-Washington Jazz, Havana Cuba (Teatro Bellas Artes), Saulkrasti Jazz festival Letland, North Sea Jazz Festival (Rotterdam ), Sunday Jazz Brunch in St. Peter’s Church (NY) en ook van het Caribbean Sea Jazz Festival (Aruba). Het bevordert en verstevigt zijn positie in de internationale Latin en Afro Caribbean Jazz. Hij heeft talloze tournees gemaakt in de VS, Japan en China met het Malando Orkest en was ook een van de eerste leden van de Nederlandse Curaçaose festivalband “KiT” (Kuenta I Tambú).
Drum-percussieduo en huismuzikant
Tussen de chaos door vormt hij een duo met de wereldberoemde Nederlandse drummer Koen Herfst en initieert hij het drum-percussieduo 3MEETS2, waar ze experimenteren met Latin Percussion en Metal-drummen. Ze brengen vervolgens een EP uit met dezelfde naam.
Vernon wordt ook gevraagd om huismuzikant te worden voor het Nederlandse “BIPOC” theatercollectief Sir Duke. Dit opent het podium voor Vernon om te experimenteren met tekst als performer en verhalenverteller en ook om muziek te maken voor theater. Het leidt ertoe dat Vernon zijn eigen groep “VANTA” start; een interdisciplinair theater- en onderzoekscollectief dat gesproken woord gebruikt om verhalen te vertellen.
Interdisciplinair theater en onderzoekscollectief VANTA
Vanta benadrukt het belang om werk te presenteren dat de schoonheid van zwartheid weerspiegelt en versterkt. Via Vanta ontdekt Vernon het geluidsarchief Zikinza, gemaakt door de Nederlandse priester Paul Brenneker en de op Curaçao geboren antropoloog en schrijver Elis Juliana. Dit is een archief dat bestaat uit ongeveer 1400 opnames met interviews, verhalen, anekdotes, liedjes en raadsels van Afro Curaçaose ouderen uit de jaren 50 en 60. Een van de oudsten is 102 jaar oud, wat betekent dat de informatie van vóór de afschaffing kwam. Door het archief realiseert Vernon zich dat veel van zijn cultureel erfgoed het daglicht niet ziet. Zikinza brengt Vernon ook opnieuw in contact met een van zijn favoriete muziekgenres, Muzik di Zumbi, een Afrikaanse muziekstijl geboren op de plantages, hoe populair ook door boerengemeenschappen die voor werk naar de stad reisden en deze geluiden begonnen na te bootsen die ze aan de andere kant van de wereld hadden opgevangen. het eiland.
Voices from Letters
In 2020 heeft Vernon een ontwikkelingsbeurs gekregen waarmee hij nog meer de archieven kan induiken. Het inspireert zijn eigen onderzoeks- en performance platform “Voices from Letters”. Een platform voor onderzoek naar materieel en immaterieel cultureel erfgoed. Altijd gebaseerd op muziek en verhalen van Afro-culturen in het Caribisch gebied, altijd de regio benaderend als zijn eigen continent.
Het eerste stuk uit Voices from Letters is “Zikinza”, gevolgd door “Imershón”. Beide projecten vertegenwoordigen de cultuur en verhalen die deel uitmaken van het Zikinza-archief en benadrukken ook het belang van de makers van het archief.
Kimina
Momenteel werkt Vernon aan zijn derde onderzoeks- en performance stuk getiteld “Kimina”. Het project onderzoekt Tambú en daarmee wil Vernon het genre populair maken en standaardiseren met behoud van de cultuur en de bijbehorende codes. Hij brengt Tambú ook naar hedendaagse ruimtes, zijn doel is om Tambú niet alleen toegankelijk te maken voor verschillende doelgroepen, hij wil de wereld ook iets bieden dat authentiek Curaçaos is en waar Curaçaoënaars trots op kunnen zijn. Het is zijn manier om de erfenis voort te zetten van de groten die hem voorgingen.
Programma
combiticket
2x Vernon Chatlein
Het weekend van 6 en 7 december zie je twee voorstellingen van Vernon Chatlein