67 december 2024

Vernon Chatlein Presents

In december zijn er maar liefst twee voor­stel­lingen van Vernon Chatlein te zien in de Schuur!

Man met trommel

Over Vernon Chatlein

Vernon Chatlein is een percus­si­o­nist en componist uit Curaçao, gespe­ci­a­li­seerd in Afro-Caribische, Latijns-Amerikaanse muziek en jazz.

Van Curaçao tot New York: Een muzikale reis

Vernon begon zijn opleiding aan de Edgar Palm Music School op Curaçao gevolgd door het Conser­va­torio Amadeo Roldán in Havana, Cuba. Hij werd een jong wonderkind op slechts 19, gekozen als de leider van het Curaçao Youth Jazz Orchestra, onder de voogdij van de veel­ge­prezen pianist David Ronchi” Matthew. Dit resulteerde in een band met pianist Alex Brown (pianist van de beroemde Cubaanse saxofonist Paquito d’Rivera), die Vernon uitnodigde om te spelen in de beroemde Dizzy’s Jazz club van het Lincoln Center in New York.

Daarna vervolgt hij de studie Jazz Slagwerk aan het Conser­va­to­rium in Amsterdam, maar besluit de opleiding voortijdig te beëindigen. Zijn ensemble docent Randal Corsen, veel­ge­prezen pianist en componist en bekend als de peetvader van de Curaçaose Jazz, neemt Vernon onder zijn hoede en maakt hem onderdeel van zijn band; De symbiose van Randal Corsen”. Dit bracht een revolutie teweeg in Vernons opleiding in jazz en werd een grote stimulans voor Vernon om de fakkel van de Curaçaose muziek en jazz voort te zetten.

Vernon Chatlein’s eerste album: Inner Silence

In navolging van deze visie brengt hij zijn eerste album Inner Silence” uit, dat in zekere zin weer­spie­gelt hoe Vernon zijn innerlijke rust vond terwijl hij het drukke stadsleven in Amsterdam leidde. Hoewel hij in Nederland woont, maakt hij altijd weer verbinding met zijn eiland en zorgt ervoor dat elk project altijd wordt gedeeld en uitgevoerd op Curaçao. Zijn werk is, misschien onbewust, altijd afgestemd op zijn land en zijn volk.

Hij blijft zijn ambacht in percussie bestuderen met mensen als Jose Luis Quintana Changuito”, Yaroldi Abreu, Dreiser Durruthy Bombalé, bekend als enkele van de grootste meester-percus­si­o­nisten ter wereld. Het resultaat is dat Vernon zelf uitgroeit tot een begrip en landt op inter­na­ti­o­nale podia als Festival de Jazz Naguanagua (Venezuela), de Baltimore-Washington Jazz, Havana Cuba (Teatro Bellas Artes), Saulkrasti Jazz festival Letland, North Sea Jazz Festival (Rotterdam ), Sunday Jazz Brunch in St. Peter’s Church (NY) en ook van het Caribbean Sea Jazz Festival (Aruba). Het bevordert en verstevigt zijn positie in de inter­na­ti­o­nale Latin en Afro Caribbean Jazz. Hij heeft talloze tournees gemaakt in de VS, Japan en China met het Malando Orkest en was ook een van de eerste leden van de Nederlandse Curaçaose festi­val­band KiT” (Kuenta I Tambú).

Drum-percus­sieduo en huismuzikant

Tussen de chaos door vormt hij een duo met de wereld­be­roemde Nederlandse drummer Koen Herfst en initieert hij het drum-percus­sieduo 3MEETS2, waar ze expe­ri­men­teren met Latin Percussion en Metal-drummen. Ze brengen vervolgens een EP uit met dezelfde naam.

Vernon wordt ook gevraagd om huis­mu­zi­kant te worden voor het Nederlandse BIPOC” thea­ter­col­lec­tief Sir Duke. Dit opent het podium voor Vernon om te expe­ri­men­teren met tekst als performer en verha­len­ver­teller en ook om muziek te maken voor theater. Het leidt ertoe dat Vernon zijn eigen groep VANTA” start; een inter­dis­ci­pli­nair theater- en onder­zoeks­col­lec­tief dat gesproken woord gebruikt om verhalen te vertellen. 

Inter­dis­ci­pli­nair theater en onder­zoeks­col­lec­tief VANTA

Vanta benadrukt het belang om werk te presenteren dat de schoonheid van zwartheid weer­spie­gelt en versterkt. Via Vanta ontdekt Vernon het geluids­ar­chief Zikinza, gemaakt door de Nederlandse priester Paul Brenneker en de op Curaçao geboren antropoloog en schrijver Elis Juliana. Dit is een archief dat bestaat uit ongeveer 1400 opnames met interviews, verhalen, anekdotes, liedjes en raadsels van Afro Curaçaose ouderen uit de jaren 50 en 60. Een van de oudsten is 102 jaar oud, wat betekent dat de informatie van vóór de afschaffing kwam. Door het archief realiseert Vernon zich dat veel van zijn cultureel erfgoed het daglicht niet ziet. Zikinza brengt Vernon ook opnieuw in contact met een van zijn favoriete muziek­genres, Muzik di Zumbi, een Afrikaanse muziekstijl geboren op de plantages, hoe populair ook door boeren­ge­meen­schappen die voor werk naar de stad reisden en deze geluiden begonnen na te bootsen die ze aan de andere kant van de wereld hadden opgevangen. het eiland.

Voices from Letters

In 2020 heeft Vernon een ontwik­ke­lings­beurs gekregen waarmee hij nog meer de archieven kan induiken. Het inspireert zijn eigen onderzoeks- en performance platform Voices from Letters”. Een platform voor onderzoek naar materieel en immaterieel cultureel erfgoed. Altijd gebaseerd op muziek en verhalen van Afro-culturen in het Caribisch gebied, altijd de regio benaderend als zijn eigen continent.

Het eerste stuk uit Voices from Letters is Zikinza”, gevolgd door Imershón”. Beide projecten verte­gen­woor­digen de cultuur en verhalen die deel uitmaken van het Zikinza-archief en benadrukken ook het belang van de makers van het archief.

Kimina

Momenteel werkt Vernon aan zijn derde onderzoeks- en performance stuk getiteld Kimina”. Het project onderzoekt Tambú en daarmee wil Vernon het genre populair maken en stan­daar­di­seren met behoud van de cultuur en de bijbe­ho­rende codes. Hij brengt Tambú ook naar hedendaagse ruimtes, zijn doel is om Tambú niet alleen toegan­ke­lijk te maken voor verschil­lende doelgroepen, hij wil de wereld ook iets bieden dat authentiek Curaçaos is en waar Curaçaoënaars trots op kunnen zijn. Het is zijn manier om de erfenis voort te zetten van de groten die hem voorgingen.

Programma

Vr 6 dec

Man met instrument op podium
20:00 Muziektheater
Vernon Chatlein

Za 7 dec

Man met instrument in rood licht
20:00 Muziektheater
Vernon Chatlein
2x Vernon Chatlein

combiticket

2x Vernon Chatlein

Het weekend van 6 en 7 december zie je twee voor­stel­lingen van Vernon Chatlein

De laatste films- en theatertips wekelijks in je mailbox?

Stuur mij wekelijks theater- en filmtips.