
27 oktober 2021
Filmdistributeur Gusto plant zaadjes
Vier jaar geleden was daar ineens Gusto, een nieuwe filmdistributeur. In het versnipperde landschap van filmaanbieders vielen Hein van Joolen en Katrien Remijn die Gusto runnen, direct op. Want ze doen het net even anders, hun films aan de man brengen.
Persoonlijk, transparant en met tomeloze energie “verkopen” ze een divers aanbod aan films aan bioscopen en filmtheaters, waaronder ook vaak de Schuur. Van horror tot arthouse, van knuffelanimatie tot pittige seks.
“We doen op zich hetzelfde als andere distributeurs: we brengen films uit. Maar onze aanpak is wel echt anders”, zegt Van Joolen. “Katrien en ik hebben allebei bij een flink aantal distributeurs gewerkt. We zijn voor onszelf begonnen, omdat je dan kunt kiezen met wie je werkt. Doen wat je leuk vindt. Ik miste in het verleden vaak het contact met de makers. Voordat we met Gusto begonnen, werkte ik als Producer of marketing and distribution, degene die de film tijdens productie klaarstoomt voor het publiek. Wat zijn kansen tijdens productie om alvast je publiek te bereiken? Wat zijn de gevolgen van bepaalde keuzes? Er waren steeds meer producenten die zeiden dat ik de film dan net zo goed ook zelf kon uitbrengen.”
Remijn: “We willen vooral graag de hele release van een film overzien. We bemoeien ons graag met dat proces, vanaf het scenario tot in de filmzaal. Natuurlijk krijgen we ook hulp, bijvoorbeeld qua publiciteit, maar we zijn allrounders en daarom is het fijn dat we alles kunnen doen.”
Van Joolen: “Gusto bouwt steeds bij elke film opnieuw een merk. De Schuur is dat al, heeft een kwaliteitsstempel, dat is al goed. Wij moeten elke keer weer het publiek overtuigen, dat onze volgende film de beste is om te gaan zien.”
Remijn geeft het setbezoek aan De wraak van Knor als voorbeeld van inspiratie, ze is er nog vol van. De animatiefilm van Mascha Halberstad over een ultraschattig varkentje wordt nu al uitgebreid op de Gusto socials aan de man wordt gebracht. Maar “duizend” ideeën extra om de film nog beter in de markt te zetten, borrelden op toen ze tijdens hun bezoek zagen hoe bevlogen het team aan de film werkte.
Drie pijlers
Gusto’s aanbod is erg afwisselend. In tegenstelling tot sommige andere distributeurs is er niet makkelijk een eenduidig stempel te drukken op hun catalogus. Remijn: ”We doen wat we leuk vinden. Daarbij hebben we drie pijlers: de Nederlandse film die op zich al divers genoeg is. Dat kan van Nederhorror gaan tot De wraak van Knor en soms een coproductie met het buitenland. We hebben Franstalig aanbod in samenwerking met O’Brother Distribution in België.
De derde pijler zijn de DVD-boeren, zij weten ook dat wij ze zo liefkozend noemen. Ze zijn gespecialiseerd in home entertainment, vooral horror, maar hebben in hun aanbod soms films waarmee wij in de bioscoop goed kunnen scoren. Zo werd I See You vorig jaar, met bíjna 100.000 bezoekers, een fijne cash cow waar we de lockdowns mee zijn doorgekomen. Horrorfilms uitbrengen is formulewerk. En dat vinden we ook leuk. Door die drie pijlers bedienen we de hele markt. Van de Pathés tot het kleinste provincie theater. Daardoor kennen we het veld vreselijk goed en dat is zo waardevol voor de makers.”
De vraag is natuurlijk wat het publiek van De Schuur merkt van die andere benadering van Gusto. Remijn: “Onze PR, ons promotiemateriaal, is absoluut anders. We maken voor elke vertoner alles op maat, zodat er zoveel keus is, dat het geen optie is om onze films niet zichtbaar te maken in de theaters en op hun socials.
Neem nou Pleasure, onze Zweedse pornofilm (Hein corrigeert: “Een Zweedse film over de porno-industrie”), die vraagt om vakmanschap. De trailer is bijvoorbeeld best heftig en die kun je niet altijd en overal inzetten. Dus die tweaken we. Dat maakt ons uniek, nieuw. Daarnaast is het ook de persoonlijke touch. De vertoners weten wat ze aan ons hebben en hoe we samen het publiek zo goed mogelijk kunnen bedienen. We werken met veel jong talent, net zoals De Schuur trouwens, en dat zorgt ook voor vernieuwing.”
Zoveel talent
Hoewel Van Joolen “missie” en “ambitie” maar vervelende woorden vindt, weet hij wel wat hij over zo’n tien jaar bereikt wil hebben: “Dat we het wat jongere Nederlandse publiek warm hebben gemaakt voor de betere film. Er loopt een fantastische generatie aan Nederlandse makers rond, zoals Mees Peijnenburg, Shady El Hamus, Sam de Jong, Shariff Korver, Ena Sendijarević. Ze werken met geweldige (jonge) acteurs, er is zoveel talent. Maar het publiek voor dit soort films gaat vooral naar de blockbusters in grote bioscopen. Onze missie is echt ‘hoe krijgen we dat publiek naar onze films toe’. De Schuur wil de films wel draaien. Het is voor hen en ons een uitdaging om millennials te bereiken, want die hebben alle marketing meteen door, prikken overal doorheen, dus je moet het met ze doen. Maar het begint allemaal met mooie films, denk aan De Libi, Paradise Drifters. Als je zulke films maar vaak genoeg presenteert, hopen we dat het aantal bezoekers toch echt langzaam toeneemt.
Verhalen van jonge makers, die nog niet gecorrumpeerd zijn door de hele filmindustrie, nog zelf denken, gekke dingen durven te bedenken, daar willen we graag aan meewerken. Maar we zijn ook realistisch. We zeggen ook: ‘Als je dit wilt bereiken dan moet je daaraan werken’. Katrien kan krankzinnig goed inschatten hoeveel bezoekers een film bereikt. Daarom lezen we ook scenario’s, bemoeien ons ermee. Die ruimte krijgen we van de producenten, dat willen ze zelf graag.”
Met passie
Persoonlijk en met passie, dat is de stijl van Gusto. Op maat werken, contacten voortdurend warm houden, steeds weer over hun films hebben met programmeurs. Remijn: “Maar we zeggen tegen geen enkel theater, ook de Schuur niet, wat ze moeten doen. Wel planten we zaadjes, we blijven ze enthousiast maken.
Nadrukkelijk willen ze vermelden dat ze de Schuur altijd aandoen met hun specials. Zoals dit najaar met (R)evolutie (vanaf 18 november in de Schuur te zien). Remijn: “Het is een eigenzinnige film, het artwork (de poster hangt achter haar tijdens het gesprek) is fantastisch, we hebben er eigenlijk geen tijd voor maar we doen het toch.” De dystopische komedie uit de koker van Toneelgroep Maastricht is actueel, zo je wilt urgent (in 2040 zijn grote delen van Nederland overstroomd en miljoenen mensen hebben hun heil gezocht in Limburg) en echt iets voor Gusto. Nieuw, spannend en een beetje gek. Zoals Gusto zelf ook is. Het moet tenslotte wel leuk blijven. “
Tekst: Gerlinda Heywegen